Den tyska biltillverkaren Opel har funnits mycket länge och har under åren levererat mycket körglädje åt sina kunder. I Storbritannien heter märket istället Vauxhall, men bilmodellerna är precis desamma (förutom förstås att de då är anpassade för vänstertrafiken).
I Opels sortiment har det alltid funnits stor variation, där man erbjudit allt från frestande sportmodeller till rena familjebilar som kräver mycket plats och en hög nivå av bekvämlighet. Märket drogs dessvärre med ett bristande kvalitetsrykte under 1980-talet på grund av benägenheten till rost, men detta är sedan länge som bortblåst och Opel erbjuder idag bilar med minst lika bra rostskydd som alla andra bilfabrikanter.
Den äldre modellen Kadett är idag en riktig klassiker och fanns som både kombi och sedan, med olika motoralternativ till buds. Kadetten ersattes så småningom av Astra, som blev mycket populär tack vare den höga komforten och för att den helt enkelt var rolig att köra, särskilt i GSi-utförande. För att spola snabbt framåt till nutid, så har den stora familjebilen Insignia tagit över denna roll med bravur. Det här är säkerligen ett av de bättre valen av både familjebil och tjänstebil som man kan göra. Insignia är en rymlig vagn, oavsett om det handlar om sedanen eller kombiversionen. Dessutom rullar den tyst och är en bekväm långfärdsbil man gärna tar med familjen på bilsemester i.
Opels sportiga förflutna har också tydligt gjort avtryck i bilhistorien. De som är intresserade av läckra sportkupéer minns säkert modellen Calibra, som var Opels svar på Toyota Celica, Nissan 200 SX och en rad andra liknande bilar. Den gjorde entré under sent 80-tal och blev otroligt populär tack vare sin utmärkta prestanda och bekväma sportsäten. Calibra fanns med både 4-cylindrig motor på 150 hk och en V6:a som gav ca 170 hk. För den som nöjde sig med en något kompaktare sportkupé fanns ungefär samtidigt modellen Tigra, som var en smidig och pigg bil.